Emelie Schepp

Från garageuppfarten till 25 länder på två år

 

Med sina 40 000 sålda exemplar av deckaren Märkta för livet har Emelie Schepp slagit svenskt rekord i egenutgivning. Här ger hon sina bästa tips och råd om hur också du kan lyckas som egenutgivare.

 

Emelie Schepp är deckarförfattaren som tagit med sig marknadsföringen fullt ut in i bokbranschen. Under flera år arbetade hon som projektledare i reklambranschen men 2011 ville hon prova något nytt och gick en helgkurs i att skriva filmmanus. Men en intervju med skådespelaren och regissören Peter Dalle fick henne att tänka om.

– Han förklarade hur svårt det var att få finansieringsstöd för filmmanus i Sverige. Hur skulle jag då lyckas om inte han gjorde det? Jag insåg hur svårt det var och bestämde mig för att skriva en bok istället.

Tillsammans med maken Henrik bestämde hon sig för att ge skrivande ett halvår. Eftersom hon fortfarande arbetade heltid fanns det inte så mycket tid över.

– Varje kväll klockan åtta när barnen hade somnat satte jag mig framför datorn och skrev. Men ingen annan än min man visste att jag skrev på en bok.  Jag ville inte känna någon press, eller höra frågor som: ”Hur går det?” och ”När är du klar?”

I mörkret och tystnaden, med avstängd mobil och mejl, växte historien om åklagare Jana Berzelius fram vid skrivbordet i villans källare. Schepp stängde av tv:n och mobilen och ägnade sig bara åt skrivandet.

– Du måste ta ditt skrivande på allvar. Det räcker inte med att ta tio minuter då och då. Avsätt minst två timmar, se det som ett projekt och blockera den tiden. För det är otroligt hur många tv-serier man hinner titta på, men inte ha tiden att skriva. Det kan vara svårt när markören blinkar uppmanande på ett tomt ark men lägg ifrån dig prestationskraven och bara skriv! Är det riktigt svårt att komma igång så tänk på ett minne. Hur det doftade, vilken årstid det var, vad som hände. Då kan man höra en dialog, eller ett ljud som man kan låta historien börja med.

Innan du börjar är det bra att stolpa ner vilka karaktärer boken ska ha, hur den ska börja och sluta, vilka stora händelser som ska ske – till exempel någon mördas/är otrogen. En sådan sammanfattning (synopsis) gör att du får överblick över berättelsen och du kan lämna över den korta texten till någon du litar på (som är ärlig) och se om han/hon/dem förstår handlingen.

– Synopsis fungerar som en kompass, den visar vart du ska. Det är viktigt att ha en kompass, annars kan berättelsen spåra ur. Eller så blir det som för de flesta, du lägger av efter att ha skrivit 30 sidor i stället för att komma upp i de cirka 500 000 tecken som en bok ofta består av.

Efter ett halvår hade Schepp sitt första utkast i handen. Hon letade då upp de förlag som var framgångsrika inom den genre hon hade valt – deckare.

– Men svaren dröjde och jag blev otålig. Till sist kom det en refusering och då bestämde jag mig för hitta en plan B.

Hon kontaktade en lektör som läste igenom manuset och bedömde berättelsen och karaktärerna.

– När han tyckte att jag skulle ge ut den förstod jag att det fanns en chans.

Emelie bestämde sig för att ge ut boken själv. Hon hade sparade pengar som hon var beredd att satsa och kontaktade en formgivare och senare Scanbooks i Falun som tryckte boken direkt i pocket.

– År 2013 när jag gav ut Märkta för livet på eget förlag var författaren Kaj Karlsson var den främsta egenutgivaren i Sverige, med 16 000 sålda ex av ”Operation Nordvind”. Mitt mål var att slå honom och då behövde jag ha ut en bok som så många som möjligt hade råd att köpa, därför valde jag pocket.

Schepp beställde boken i nära 5000 exemplar och efter några veckor rullade lastbilen med pallarna upp för garageuppfarten till deras villa utanför Norrköping. Bara en månad senare kom nya pallar med böcker. Det blev början på en lång vandring mellan garageuppfarten och källaren. Närmare bestämt en sträcka på 16 mil. Efteråt har Emelie Schepp räknat ut att hon gick den totalt 833 gånger. På egen hand kontaktade hon sedan återförsäljare som Akademibokhandeln, Pocketgrossisten, Adlibris och Bokus.

– De tog in den, vilket var fantastiskt roligt. Men det räcker ju inte med att boken ligger på nätet eller står i butikshyllan, den måste marknadsföras. Man måste möta läsarna och få dem till att förstå varför de ska köpa just min bok. Att skriva en bok tar tid, men att marknadsföra den tar också tid.

Ett halvår senare hade Emelie sålt 40 000 exemplar av Märkta för livet. Då blev hon kontaktad av flera etablerade förlag som erbjöd henne kontrakt. Till slut tackade hon ja till Wahlström & Widstrand som hösten 2014 gav ut Märkta för livet på nytt.

I dag har Märkta för livet sålt i över 200 000 exemplar och serien om den udda åklagaren Jana Berzelius är såld till tjugofem länder runt om i världen. Våren 2015 släpptes uppföljaren Vita spår och i maj i år lanseras Prio ett som är den tredje delen i serien.

Både Märkta för livet och Vita spår har blivit nominerade till Stora Ljudbokspriset och enligt Svensk Bokhandel blev Märkta för livet 2015 års mest sålda ljudbok.

– Även om jag nu tillhör ett etablerat förlag arbetar jag fortfarande lika hårt med marknadsföring och PR. Det kommer jag alltid att göra.

3230889e6fd611c9bf3c02f7c77c0fdartHytL_pdf-thumb

 

Emelie Schepps bästa tips om hur du lyckas som egenutgivare:

 

* Avsätt tid att skriva en bra berättelse. Det kan låta enkelt, men är det riktigt svåra. Och helt nödvändigt.

* Anlita professionell hjälp som redaktör/korrekturläsare/grafisk formgivare.

* Marknadsför boken. Du måste övertyga läsarna varför de ska välja just din bok på hyllan bland alla de andra.

* När du kontaktar återförsäljare – våga få nej. Vad är det värsta som händer? Du får nej. Du exploderar inte.

* Nyttja de sociala nätverken, skaffa konton på Instagram, Twitter, Facebook och skapa en egen hemsida.

* Att sälja är bra, men att synas är också väldigt bra. Även om ingen köpte din bok på en signering så såg de dig och boken. Nästa gång de besöker en bokhandel    känner de förmodligen igen omslaget, och kommer att köpa den.

* Det är bara du som kan signera, prata för boken, delta i författarkvällar – så gör det!

* Ta kontakt med bokbloggare som bloggar i din genre, bokcirklar, recensenter, lotta ut boken i lokaltidningen eller på din Facebooksida.

* Var passar din bok extra bra? Är du född i Finspång – ta kontakt med en lokaltidning. Är du snickare på dagtid – se om en branschtidning vill skriva om ”snickaren som skrev en bok”. Handlar boken om en man som älskar fiske? Kanske en fiskeförening vill sälja den till sina medlemmar?

* Och – ha alltid ett par exemplar av boken med dig, man vet aldrig när en köpare dyker upp.
 

 

Missa inte kommande gästbloggare. Gilla Litteratursalongen!

1 svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 × 2 =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>